måndag 6 oktober 2014

Nutellakakor


Först och främst ska jag säga grattis till min moster E som fyller år i dag! Hoppas att du får en riktigt fin dag.

I går var det en sådan där härlig söndag igen: Vackert höstväder så att man kunde ha dörren öppen och torka tvätt ute och dricka kaffe sittandes i trädgårdsmöblerna, tid för lite bakning och pyssel och plock här hemma, och så en underbar födelsedagsmiddag med älgstek och crisptårta hos mina föräldrar! Som kronan på verket blev det ett utomhusbad för min del, fast lite fusk var det för det var i en pool med en vattentemperatur på 29,5 grader.

Bakningen ja, jag hann testa ett nytt recept som jag hittade i senaste numret av tidningen Hembakat och det blev precis så gott som man kunde misstänka när man läste receptet. Det är så smidigt när man bara kan blanda ihop alla ingredienser rakt upp och ner. Nedan har ni receptet.

I dag väntar en halv arbetsdag eftersom jag har jobbat en del övertid den gångna veckan. I eftermiddag kommer mammagruppen hit och då är det skönt att kunna förbereda fikat i lugn och ro.

Nutellakakor

150 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
3 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Fyllning:
200 g Nutella
Ev hasselnötter

Värm ugnen till 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Forma till runda bollar, cirka 20 stycken, och tryck ut dem i formar som är lite fastare, till exempel av folie.

Grädda mitt i ugnen i 11-14 minuter.

Smält Nutellan över vattenbad. Häll den i formarna och dekorera eventuellt varje kaka med en hasselnöt. Låt fyllningen stelna.

6 kommentarer:

  1. Gott med nutellakakor. Kolla gärna in min blogg för mer
    nutella gott! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Jenny, det ska jag absolut göra! Kram Åsa

      Radera
  2. I morse när jag var ute med hundarna var det första gången man kände att det var höst..idag är det ju lite tråkigare väder..men det har ju varit helt otroligt härligt väder..önskar dig en härlig vecka..kram
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt makalöst vilket väder vi har haft, hoppas att oktober fortsätter att leverera soliga dagar! Håller med dig, det var betydligt mer höstlikt i dag. Ha en fin vecka du också! Kram Åsa

      Radera
  3. Tack snälla goa Åsa! Har haft en kanondag och den är inte slut än:) Hörde att ni badat igår, inte dåligt i Oktober månad! Dom kakorna såg så goda ut, och verkar lätta att göra! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter härligt, hoppas att du har hunnit fira ordentligt! Nej, så här sent har jag aldrig badat ute (även om det nu var lite fusk med uppvärmd pool). För flera år sedan badade vi i slutet av september, i havet. Kakorna är verkligen att rekommendera, väldigt lätta att göra. Enda problemet är att de snabbt tar slut ;) Kram Åsa

      Radera