tisdag 18 november 2014

Första hyacinterna och värsta bloggtiden


De första hyacinterna inför den här julen fick jag av min syster häromdagen. Jag har satt dem i glasburkar med mossa i, och hade det inte varit så förbenat skumt när jag kom hem efter jobbet i går så hade jag kunnat fota resultatet och lagt ut det här.

Men just nu är enda chansen att få till bilder som inte är blixtbilder eller så där gula i tonen, att fotografera när jag är hemma på lunchen. Fast i går var det knappt ljust ens vid den tiden. Det här är verkligen en ganska hopplös tid för en bloggare, det där naturliga dagsljuset som jag gärna vill ha lyser bokstavligt talat med sin frånvaro.

Annars rullar tillvaron på. I går natt vaknade jag vid fyratiden av regnet och slogs samtidigt av att det var så tyst inne hos hamstern, det brukar vara fullt ös i hjulet vid den tidpunkten. Jag fann honom i ett av de rör som han har mellan våningarna i buren. Där hade han lagt upp världens matförråd och satt och tittade. Eftersom det var där han satt på kvällen när vi gick och lade oss fick jag för mig att han kanske inte vågade ta sig vidare ner i röret eftersom det sluttar en del sista biten och det är ju bara en vecka sedan han flyttade in i buren. Så jag gick ut i köket och skar upp grönsaker och letade rätt på lite hamstergodis och lade detta nedanför röret. Ingenting hände.
Jag satt där i ett nästan mörkt rum och funderade över hur jag skulle göra. Och så helt plötsligt, efter en halvtimma, samlar han ihop all sin mat i kindpåsarna, kilar ner genom röret och går in i sitt hus. Ja, så kan man också tillbringa en tidig måndagsmorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar