onsdag 12 november 2014

Improvisation


Tisdagen bjöd oväntat på en ledig eftermiddag. När förmiddagen hade gått hade jag hunnit med allt det där som jag hade tänkt och lite till på redaktionen, och dessutom hade jag ett antal timmar som skulle kompas ut sedan förra veckan, så det passade alldeles utmärkt.

Jag hämtade sonen efter skolan och sedan hade vi en avkopplande eftermiddag. Jag hade utlovat att vi skulle baka kladdkaka och så fick det bli. Men eftersom vi inte riktigt hade det som jag hade tänkt i skafferiet blev det till att improvisera en del på egen hand, och resultatet blev jag faktiskt nöjd med.

Improviserad kladdkaka

1 burk karamelliserad mjölk
100 g mjukt smör
2 ägg
2 dl mjöl
3 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
100 g smält mjölkchoklad

Rör ihop den karamelliserade mjölken och smöret så att det blir en slät smet. Vispa ner ett ägg åt gången. Blanda i mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner den smälta chokladen.

Häll smeten i en smord form, 24 centimeter i diameter. Grädda i 175 grader i cirka 17-20 minuter.

2 kommentarer:

  1. Såna eftermiddagar är väl guld värda! Vad gott det låter med karamelliserad mjölk i kakan! Hoppas allt går bra med nya lilla familjemedlemmen:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är de verkligen, och i dag blir det ännu en sådan eftermiddag! Tack, det går bra med lille Bamse :) Ha en fin dag!
      Kram Åsa

      Radera