söndag 16 november 2014

Nu börjar jag fatta...


... att det snart är första advent och snart julafton. Om bara en vecka är det julskyltning här i köpingen. Jullängtan har inte slagit till riktigt än, men den lär komma till veckan för då ska jag baka de första lussekatterna tänkte jag, så jag kan bjuda på det när det är julskyltningsfika som vi brukar ha här hemma.

I går besökte jag som sagt en marsipantomteverkstad och resultatet ser ni på bilden. Det är elever i årskurs sex som har gjort dessa som fick följa med mig hem. De gör sig till exempel bra på en kladdkaka pudrad med florsocker.

Vi var också bjudna på middag hos mina föräldrar och jag kan lova att vi var mätta när vi åkte därifrån, efter att ha ätit toast Skagen som förrätt, porterstek som varmrätt och en underbar nöttårta till efterrätt. Tack för den middagen!

Den här söndagen har vi inga speciella planer för utan tänker ta det så lugnt det bara går.

2 kommentarer:

  1. Julprylarna börjar dyka upp i var och varannan affär. I Lund sitter julbelysningen uppe i centrum och granen är på plats på Mårtenstorget. Jag vet dock inte om belysningen är tänd på kvällarna eller om den tänds först i samband med skyltsöndagen. Jag tycker att julen kan vänta lite med att pocka på uppmärksamt (säger hon som har köpt de flesta av barnens julklappar redan...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag känner igen det där Katarina, jag har också köpt en hel del julklappar redan :) Man vet ju att de närmaste veckorna kommer att gå fort så det är lika bra att fixa det där i tid. Här är det julskyltning en vecka före första advent för att det inte ska kollidera med Kalmar och Oskarshamn. Det känns lite tidigt, men det kanske hinner bli någon minusgrad till på söndag så att man får lite vinterstämning i alla fall.

      Radera