lördag 29 november 2014

Skokartongsjulklapp


I dag vill jag puffa lite extra för ett fint initiativ som min syster har tagit. Nämligen en insamling av julklappar till de som inte har råd att själva köpa julklappar till sina barn.

Här på denna Facebooksida hittar ni allt som ni behöver veta om ni bor i närheten och vill vara med och bidra, men jag passar även på att kopiera in texten här nedan för att förklara tanken med det hela. Kanske är det någon som vill göra något liknande i sin kommun.

Så här skriver min syster om insamlingen:

"Julen närmar sig med stormsteg.
De allra flesta människor ser säkert med stor glädje fram emot att fira den med sina nära och kära. 
Julen är för många en helt fantastisk högtid med god mat, fina julklappar och mycket glädje och det är ju härligt! 

Det finns tyvärr även de som istället för glädje ser fram emot julen med en enorm ångest i kroppen. En bidragande faktor till denna ångest är ekonomin. Alla har tyvärr inte råd att köpa julklappar till sina förväntansfulla barn och att det är ångestladdat förstår nog alla som läser det här.

Jag har därför startat en julklappsinsamling riktad till barn upp till 15 år, och principen är superenkel. Ta en skokartong och fyll den med allt eller något på listan nedan. Slå in den i fint papper enligt instruktionerna du hittar längst nedan. Sedan märker du den med vilken målgrupp din gåva är riktad till; vi behöver veta om det är flicka, pojke eller unisex och vilken åldersgrupp (viktigt!).

Dessa kommer sedan att delas ut i samarbete med Mönsterås församling, som anordnar ett julaftonsfirande i församlingshemmet, dit alla får komma och fira jul med julbord, dans kring granen och julklappsutdelning. Hit kommer både ensamma människor som vill ha en stunds gemenskap och barnfamiljer som ej har möjlighet/ råd att fira.

Vill du be om hjälp med julklappar till dina barn, eller känner du någon som behöver hjälp men som kanske inte vill be om det själv? Då kan du kontakta diakon Ingrid Simonsson i Mönsterås församling, hon har tystnadsplikt och förmedlar julklapparna till de barn som behöver. Henne når man på 0499- 49193 eller ingrid.l.simonsson@svenskakyrkan.se

Förslag på gåvor:

Tonåringar: presentkort på t.ex. bio eller snabbmatsresturang (viktigt att kunna få göra samma saker som kompisarna någon gång även om mamma och pappa inte har råd att betala), accessoarer som tonåringar gillar, badbiljett på Vattenpalatset m.m.

Barn: målarböcker, kritor, pennor, Lego, pussel, spel, badbiljett på Vattenpalatset m.m.

Ej begagnade saker.

Eftersom det här tog lite längre tid att planera än vad jag tänkt (tidsoptimist) och dagarna går så hoppas jag att ni vill hjälpa mig genom att dela och sprida detta så gott det går! Vart man ska lämna julklapparna återkommer jag med om någon dag. Behovet är stort har jag förstått efter samtal med diverse organisationer + familjeomsorgen/socialtjänsten här i kommunen, så självklart hoppas jag att just DU vill hjälpa till och att julklapparna väller in! Tack på förhand! Hälsningar Anna Borefur Hyckenberg"

6 kommentarer:

  1. Så himla fint! Klart man vill bidra till detta. Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det ett riktigt fint initiativ som förhoppningsvis kommer att betyda mycket för många! Kram Åsa

      Radera
  2. Så fint o behjärtansvärt intiativ❤️ Ha en fin adventshelg! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen, Eva! Ha en härlig adventshelg du också, gissar att det blir fullt med adventsfikagäster i morgon! Kram Åsa

      Radera
  3. Tack <3 kram Anna

    SvaraRadera