onsdag 26 november 2014

Tre favoriter

Moreller

Den senaste veckan har min fina mamma sett till att vi har haft riktiga godsaker i kylen, eller vad sägs om råmjölkspannkaka, raggmunk och sist men inte minst - moreller! Det är tre stora favoriter som har strykande åtgång här hemma.

Moreller skrev jag om förra julen, det är julgodis som hör till traditionen i min familj och receptet har använts av flera generationer tillbaka. Det handlar inte om körsbären som kallas moreller, utan om något helt annat. Receptet har ni här:

Moreller

Koka ihop 5 deciliter grädde, 5 dl socker och cirka 20 gram smör. När smeten klarar kulprovet är den färdigkokad (det kan ta ganska lång tid). Häll i 3/4-1 deciliter kakao och 50-100 gram finhackade nötter och rör ihop. Häll upp på plåt med bakplåtspapper och låt stelna i kylskåpet. Skär sedan i bitar.

4 kommentarer:

  1. Åh Åsa vad sugen jag blev på Moreller nu:) Ja detta fina gamla recept, minns som det vore igår när mormor Ebba la upp Morellerna på ett fint silverfat, det var lycka det!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig det :) Moreller slår det mesta julgodiset! Kram Åsa

      Radera
  2. Får snart bli ett nytt kok, strykande åtgång !!
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är alldeles för goda :) Kram Åsa

      Radera