torsdag 4 december 2014

Allergi vid 42 års ålder


När jag var 25 år drabbades jag av gräsallergi. Det kändes lite oväntat i den åldern. Ännu mer oväntat känns det faktum att jag tycks ha gått och blivit allergisk mot hyacinter vid 42 års ålder.

För ett par veckor sedan märkte jag att ögonen började klia och nysningar kom, särskilt när jag satt i tv-soffan. Efter ett tag började jag fatta misstankar mot hyacinten på bordet och mycket riktigt, när jag förpassade den till källaren försvann besvären.

Häromdagen var jag på fika med vänner och då började det också klia. Efter en stund fick jag se att jag hade en hyacint precis framför mig på bordet.

Det känns lite trist för de är ju så fina. Jag får beundra dem på avstånd i fortsättningen!

Till sist, här kommer ett recept på saffransmandlar, jag har aldrig gjort det förut men gillar man både saffran och mandel så låter det gott! Det är ganska mycket mandel i det här receptet, men det är ju bara att minska alla ingredienser om man vill göra mindre.

Saffransmandlar

10 dl sötmandel utan skal
3 dl strösocker
0,5 dl vatten
0,5 gram saffran

Koka socker, vatten och saffran i en kastrull. När sockret har löst sig lägger man i mandlarna och rör runt dem i ungefär en halv minut.

Ta bort grytan från plattan och fortsätt röra tills sockret stelnar. Häll upp dem på en plåt och låt svalna. De ska förvaras i lufttäta burkar.

6 kommentarer:

  1. Jag har hört att vita hyacinter ska vara mer "allergivänliga" ... vet inte om det stämmer men kan vara värt att testa! /faster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! De vi har är vita men det finns ju faktiskt olika styrkor på doften hos hyacinter, så jag får leta efter en sort som inte doftar så mycket. Kram!

      Radera
  2. Så tråkigt att du känner av din allergi även av Hyacinterna, som du säger doftar de vita minst, de blå väldigt starkt, prova multiflorahyacinterna, de har en svag svag doft! Så härligt det var idag med lite frost.. Det gillar vi:) Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite oväntat att det skulle dyka upp nu. Men det kunde ha varit värre ;) Ska testa multiflorahyacinterna, tack för tipset!
      Visst är det fint med frosten, blir aningens ljusare ute i alla fall! Kram Åsa

      Radera
  3. Så tråkigt Åsa..hyacinter är ju verkligen en del av julen..men det är ju bara att gilla läget..som sagt det finns ju olika doftgrader på dem..men det vet de ju säkert i blomsteraffärerna..
    ha en skön helg..och en fin 2:a advent..kram
    Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju inte så mycket att välja på, och som sagt - det kunde ha varit värre :) Ha en fin helg och andra advent du också! Kram Åsa

      Radera