fredag 19 december 2014

Att göra det lätt för sig


Jul brukar ju som bekant innebära en hel del förberedelser, allt från städning och bakning till inköp av julklappar och julmat. En del är ju sådant som man både vill och måste göra, sedan finns det sådant där som faktiskt går att rationalisera om man vill göra det lite lättare för sig.

Pepparkakshus är en sådan sak. Det hör liksom till, tycker jag, för mig är det något riktigt julmysigt över just pepparkakshus. Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis behöver göra det själv. Jag minns för ganska många år sedan när en av mina mostrar och jag skulle bygga pepparkakshus. Jag kan lova att det blev både en och annan svordom den gången, inte så juligt direkt - även om vi också hade väldigt roligt under tiden!

Sonen och jag har också gjort en del pepparkakshusskapelser tillsammans, och ofta har det blivit riktigt fint - ända tills någon vägg ger vika och hela huset lägger sig i en stor hög. Eller smält socker som kletar fast lite överallt.

Så, numera kör vi oftast med pepparkakshuset på bilden, som består mer av någon keramik än av pepparkaksdeg och som är väldigt lätthanterligt.

En annan sak som jag rationaliserade bort för flera år sedan är byte till julgardiner. Vi har vita gardiner överallt i huset och med lite julbelysning och julprydnader blir det juliga fönster ändå.

Tillhör du dem som helst vill göra ett pepparkakshus ändå, kommer här lite användbara länkar med bland annat mallar och inspiration:

* 37 helt underbara pepparkakshus

* Pepparkakskarusell

* Mallar på både höghus och liten stuga

* Kristyr till pepparkakor och pepparkakshus

4 kommentarer:

  1. Man kan behöva rationalisera bort vissa saker för att ge plats åt annat..så i mina ögon inte fel ;)
    Ha en mysig helg Åsa och en fin 3:e advent..kram
    //Ewa A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt Ewa :) Ha en härlig adventshelg du också! Kram Åsa

      Radera
  2. Japp, livet ska vara lätt! Något pepparkakshus har det inte blivit men vem vet, det är några dagar kvar...
    Varm kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles sant Titti! Och än är det gott om tid till julafton... ;) Stor kram till dig!

      Radera