tisdag 23 december 2014


Det känns helt otroligt att det är julafton i morgon! Trots alla förberedelser, julgranar och julpyssel så har det fortfarande känts som att det är flera veckor kvar till jul. Men jag tror att den där riktiga julkänslan kommer att infinna sig i samma stund som jag låser dörren på jobbet i eftermiddag och går på lång julledighet!

I går fick vi två vintervackra buketter, en från min moster som var här på lunch och en från mina föräldrar som var här på middag. Och så fick vi en jättesöt tomte som jag ska visa er en annan dag när jag har hunnit föreviga den.

I dag lär det bli full rulle på jobbet och sedan ska jag hem och göra en Jansson och griljera skinka, sedan blir det avkoppling och julmys för hela slanten!

Saknas det fortfarande något på julgodisfatet? Då kanske det är dags att göra lite vaniljkola. Receptet kommer från bloggen Kakmonstren.

Vaniljkola

100 g smör
3,5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 dl ljus sirap
2 dl grädde
2 msk glykos eller honung

Smält allt i en kastrull. Koka till 125 grader. Rör om då och då.

Häll upp smeten i en form, cirka 20x25 centimeter, klädd med bakplåtspapper. Skär eller klipp lagom bitar, slå in dem i folie eller bakpapper och förvara i kyl.

4 kommentarer:

  1. Tack för en god middag, och trevligt sällskap!
    Kram M + vi som var där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själva, det var så roligt att ni kom! Kram Åsa

      Radera
  2. Jag önskar dig den BÄSTA av jular...
    Varmaste kramen till dig,
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma Titti! Stor julkram till dig också :) Kram Åsa

      Radera