måndag 8 december 2014

En chokladig nyhet och snöbollspraliner


Glatt överraskad blev jag när jag fick se den här burken i hyllan bland bakgrejerna i affären i går. Kondenserad mjölk med chokladsmak. Så klart följde den med hem.

Jag har inte hunnit testa den än, men jag kan tänka mig att det finns mycket roligt att använda den till. Den beskrivs som en fyllig chokladkräm färdig att användas till bland annat fyllning eller glasering av tårtor, kakor eller muffins, eller till glass, våfflor eller pannkakor. Kul med spännande nyheter!

I dag blir det ett recept på snöbollspraliner som är Pernilla Wahlgrens recept.

Snöbollspraliner

200 g vit choklad
2,5 dl kokosflingor plus cirka 1 dl kokosflingor att rulla i
2 msk amaretto

Smält chokladen över vattenbad. Tillsätt kokosen och amaretto. Dra kastrullen åt sidan och låt den svalna helt i rumstemperatur. Forma sedan små kulor av smeten och rulla dem i kokos. Förvara svalt i en burk med lock, men ät dem helst rumstempererade.


2 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott, älskar ju choklad:) Smidigt när man inte behöver koka den! Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande inte hunnit testa den men jag har höga förväntningar på den :) Tänkte även prova att koka en sådan burk och se om den blir god som fyllning tillsammans med marängbottnar, grädde och banan. Kram!

      Radera