måndag 1 december 2014

Första december och Rocky road


I dag känner jag ungefär samma förväntan som man gjorde som barn när det var första december. Det är ju snart första avsnittet av julkalendern, och det tänker jag så klart följa tillsammans med sonen. Jag hoppas att den blir lika bra som förra året och året innan.

I helgen gjorde jag årets första julgodis, en av mina riktiga favoriter - Rocky road. Finns det något enklare julgodis att göra egentligen? När jag gjorde detta i helgen gick jag inte efter något recept utan smälte 200 gram choklad och blandade i så mycket av varje ingrediens som jag tyckte blev lagom, och det blev 20-25 bitar.

Ambitionen är att ha ett nytt recept med julanknytning här på bloggen varje dag fram till jul.

Rocky road

600 g choklad, gärna mörk, men vill du ha godiset ännu sötare så går det lika bra med mjölkchoklad.
2 påsar dumlekolor, dela i bitar
2 dl minimarshmallows
3 dl salta jordnötter

Smält chokladen. Blanda samman allt. Bred ut cirka tre centimeter tjockt på en plåt. Låt stelna i kylen. Skär i bitar. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar