onsdag 31 december 2014

Nyårsafton


Tänk att det är nyårsafton i dag! Du milde vad tiden far i väg. Man får väl sammanfatta 2014 som ett bra år, med toppar och dalar som alla andra år, och hålla tummarna för att 2015 blir ett fint år.

Här ska vi fira in det nya året hemma, bara familjen och god mat och lite tv. Vi firar nästan alltid nyårsafton själva. På menyn står oxfilé toppad med en röra av valnötter, creme fraiche och riven ost (som smälter ner så gott över oxfilén i ugnen), klyftpotatis (eller pommes chateu som man kanske borde kalla det en sådan här högtidlig afton) och rödvinssås efter ett recept som min svärfar bjöd oss på för många år sedan och som blev en riktig favorit. Efter detta lär det bli en chokladig efterrätt.

I går tillbringades ett antal timmar på Leos lekland och när vi kom hem framåt eftermiddagen bakade jag bullar efter ett recept av konditorn Magnus Johansson. Vill ni också testa så finns det här nedanför.

Och så kom ju min nya kamera med posten! Det var som lilla julafton att packa upp den. Nu ska jag sätta mig in i alla finesser, sedan ska här fotograferas för fullt!

Ha en riktigt härlig nyårsafton allihop och tack för att ni har följt mig här det gångna året!

Kanelbullar

500 g mjölk
1,1 kg vetemjöl
40 g jäst
200 g socker
200 g smör
25 g kardemumma
10-15 g salt

Blanda alla ingredienser utom smöret. Med maskin tar det cirka 15 minuter, för hand cirka 30 minuter. Tillsätt sedan det rumsvarma smöret och fortsätt blanda degen cirka 10 minuter till. Temperaturen på degen ska vara ungefär 22 grader. Låt jäsa under bakduk i en timma.

Kavla ut degen, cirka 5 mm tjock. Stryk på valfri fyllning (kanel/smör/socker eller mandelmassa/kanel eller choklad/kanel). Vik samman och forma sedan bullarna. Låt jäsa i cirka tre timmar. Pensla med vispat ägg och lägg på pärlsocker. Baka dem i 210 grader i ca 10-12 minuter.

6 kommentarer:

  1. Oj oj vilken meny! När ska vi komma😊 Låter kanongott! Här blir det också en lugn nyårsafton! Bullreceptet måste jag prova! Vi önskar er Ett Gott Nytt År✨ Kram Eva o Johnny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja jag tror att det blir en rätt bra meny, dessutom rätt smidig att göra så man slipper stå i köket halva nyårsafton :) Ha en riktigt fin nyårsafton och Gott nytt år! Kram Åsa

      Radera
  2. Ha en trevlig nyårsafton! Vi ska äta Toast skagen, fläskfile och sist men inte minst ostkaka!
    Kram M+P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Låter som en smaskig meny, du gör ju fantastiska Toast skagen! Kram Åsa

      Radera
  3. Låter verkligen gott på din nyårsmeny och jag önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR, det bästa!
    Varmaste kramen till dig,
    Titti på ön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var riktigt smarrigt Titti! Jag önskar dig detsamma! Kramar till dig på ön :)

      Radera