fredag 12 december 2014

Nyinköp och chokladdoppad krokant

Väska Noname

Den här väskan såg jag i en affär häromdagen. Då köpte jag den inte men det ångrade jag när jag kom hem, så några dagar senare var den min. Strassfjärilen lyser upp i det svarta och så gillar jag dragkedjorna på sidorna.

I går hade vi ju en ledig dag och precis enligt planen hade sonen och jag lite filmmys, det blev filmen Jul i Flåklypa, och den var bra. Hann också baka mjuk pepparkaka som jag tänkte experimentera lite med de närmaste dagarna.

Dagens recept kommer här:

Chokladdoppad krokant

2,5 dl ljus sirap
2,5 dl socker
2,5 dl vispgrädde
200 g mjölkchoklad

Häll sirap, socker och grädde i en kastrull och låt det puttra på medelvärme tills temperaturen har nått 130 grader. Har du ingen digitaltermometer så testa med kulprov.

Klä en liten form, cirka 25x25 centimeter, med bakplåtspapper. Häll i smeten och låt den svalna helt.

Smält chokladen över vattenbad och bred över den hårda krokanten. Låt chokladen stelna. Skär i rutor eller som stavar. Förvara svalt i burk med lock.

2 kommentarer:

  1. Jättefin väska! Förstår att du ville ha den! Låter som en mysig dag med film och receptet skriver jag upp...låter så mumsigt!
    Önskar dig en skön Lucia och härlig helg...
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Titti, ja jag blev verkligen nöjd med den! Blev ju "tvungen" att skaffa ett matchande mobilfodral också, med strass så klart ;)
      Filmmysdagar skulle det vara lite oftare :)
      Jag önskar dig också en riktigt fin Luciahelg! Kram Åsa

      Radera