torsdag 18 december 2014

Pernillas popcornbollar

Jag vet att jag visade den här förra julen också men det är verkligen en favorit så den får vara med en gång till. Det är en speldosa men den är också vacker att bara titta på

Det blev ännu en ledig eftermiddag i går och så blir det även i dag, tack vare tidigare övertidsjobb. De  här lediga timmarna kommer väl till pass nu, det finns gott om tid till det som ska göras och man vill ju inte sitta som ett vrak framför tv:n på uppesittarkvällen på tisdag :)

Man kan väl säga att läget är helt under kontroll, och kanske passar jag på att köpa resten av julmaten i kväll när det är avfolkat i affären, så är även det gjort. Jag undviker gärna trängseln i mataffären de där sista dagarna innan jul.

Efter moget övervägande har jag kommit fram till att julgodisbakningen får ske under helgen, annars kommer det garanterat att vara uppätet innan julafton.

Dagens recept är hämtat ur Pernillas Wahlgrens julgodisbok. Jag som älskar karamelliserade popcorn kommer garanterat att älska detta!

Popcornbollar

1 paket micropopcorn
75 g smör
2 dl socker
50 g mörk choklad

Poppa popcornen och lägg dem i en bunke. Lägg smör och socker i en kastrull och låt det puttra på medelhög värme under omrörning, se upp så att det inte bränns.

Ta från värmen när det har blivit en brun kolaaktig smet, vilket tar cirka fem minuter. Häll genast smeten över popcornen och blanda ordentligt.

Forma snabbt bollar med händerna innan smeten svalnar. Lägg dem på bakplåtspapper och låt svalna.

Smält chokladen över vattenbad och ringla den sedan över bollarna och låt stelna. Förvara i rumstemperatur i burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar