lördag 6 december 2014

Välkommen lördag


Det känns som att fredagar, lördagar och söndagar blir allt mer välkomna för var vecka som går. Det är otroligt intensivt på jobbet och helgerna innebär tid till att samla nya krafter.

När jag kom hem på lunchen i går kopplade jag in turbon och for fram med både dammsugare och svabb. Gissa om det var skönt att komma hem till ett nystädat hus på eftermiddagen och känna att man har en hel ledig helg framför sig!

Asken på bilden köpte jag på Åhléns, tänkte fylla den med lite julgodis och ge bort. Tycker att de är så fina.

I dag blir det ett recept på Nutella- och jordnötsbitar, hämtat från Hembakat.

Nutella- och jordnötsbitar

1 dl socker
2 dl ljus sirap
300 g Nutella
5 dl flingor, till exempel Special K
1,5 dl salta jordnötter
200 g mörk choklad till garnering

Smält socker och sirap i en kastrull. Rör ner Nutellan. Krossa flingorna, grovhacka nötterna och blanda ner i smeten.

Bred ut smeten i ett cirka två centimeter tjockt lager på ett bakplåtspapper. Låt stå i kylskåp i cirka en timma.

Smält chokladen över vattenbad och bred över kakan. Skär i små bitar när chokladen har stelnat.

4 kommentarer:

  1. Ja det är skönt att få det överstökat så att man kan ta helg sen...och sen blir det måndag på en gång! Fattar ingenting!
    Jättefin ask, den ska jag kolla efter...
    Önskar dig en skön och lugn helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Titti, helgerna går i en rasande fart! Och det gör ju veckorna med för den delen. Snart fredag igen ;) Ha en fortsatt fin söndag! Kram Åsa

      Radera
  2. Vilken fin ask! Får nog ta mig en titt på Åhléns. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, askarna är verkligen fina, perfekta till presenter! Ha en fortsatt skön helg du också!

      Radera