tisdag 13 januari 2015

Kycklinggryta med lite sting

En ros som snart har gjort sitt men som är vacker ändå tycker jag

En av mina ambitioner är att laga dagens lunch dagen innan för att det är så bekvämt att bara gå hem och värma maten och sätta sig för att äta i lugn och ro tillsammans med sambon som har lunch samtidigt.

Nu är det långt ifrån alltid som denna ambition förverkligas, ofta blir det att jag rör ihop någon snabbare rätt, men i söndags gjorde jag i alla fall en kycklinggryta som jag inte har testat förut och den åt vi till lunch i går. Den blev riktigt god, med sting av cayennepeppar. Här har ni receptet:

Kycklinggryta

4-5 frysta kycklingfiléer
1 burk med creme fraiche med soltorkade tomater och fetaost
1 burk med creme fraiche
2 dl grädde
1 bit fetaost
1 rödlök
1-2 paket bacon (om man vill, jag utelämnade det)
Soltorkade tomater, strimlade
Champinjoner
Cocktailtomater
Cayennepeppar
Salt
Peppar

Krydda de frysta kycklingfiléerna med cayennepeppar, salt och peppar. Sätt in dem i ugnen i 225 grader, cirka 25 minuter. Ta sedan ut dem, vänd på dem, krydda andra sidan och sätt in i 25 minuter till.

Hacka löken och skiva champinjonerna. Stek dem i smör. Strimla de soltorkade tomaterna och lägg i dem. Vill du ha bacon i kan du steka den i en annan panna.

Häll i creme fraiche (båda) och grädden i pannan med löken, svampen och tomaterna. Salta och peppra. Smula ner fetaosten.

Skär kycklingen i mindre bitar eller skivor och lägg i. Tillsätt bacon och sist cocktailtomaterna delade i halvor. Servera med till exempel ris eller pasta, själv åt jag broccoli till.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott, det måste vi testa nån dag!
    Kram M

    SvaraRadera