söndag 11 januari 2015

Månadens sötsak - Favoriter



Mitt bidrag i utmaningen Månadens sötsak hos bloggen Söta saker får bli detta. Temat är favoriter och det här är en nygammal favorit.

Det var ganska länge sedan jag gjorde en banankaka men i helgen hittade jag ett par bananer som precis uppnått stadiet väl mogna, och vad passade väl då bättre än att fixa ihop en banankaka.

Det här receptet ger en riktigt saftig banankaka med chokladsmak. Ät den som den är eller servera med lite glass, varför inte pecannötsglass!

Banankaka med choklad

75 g smält smör
2,5 dl strösocker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mogna bananer
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
100 g hackad mjölkchoklad (om man vill kan man även ta blockchoklad)

Smält smöret och låt det svalna. Blanda det sedan med socker, mjölk, salt och vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna.

Mosa bananerna. Blanda ner dem i smeten. Blanda mjöl, hackad choklad och bikarbonat, vänd ner detta i smeten.

Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner dem, blanda väl men försiktigt.

Häll blandningen i en smord och bröad form med löstagbar botten, ungefär 24 centimeter i diameter. Grädda i cirka 30-40 minuter i 175 grader.

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt smaskens ut! Passar att äta när vindarna viner utanför fönstren.
    Kram M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är supergod - om jag får säga det själv :) Speciellt med pecannötsglass till! Den ska jag bjuda er på någon dag :) Kram!

      Radera