söndag 18 januari 2015

Mördegskakor med tosca



Söndag! Man blir nästan hög av känslan att veta att man har en helt ledig skön dag framför sig! I går hann jag faktiskt med att putsa fönster, duscha alla blommor och till och med dammsuga bilen. Det var fullt av barr i bagageutrymmet och baksätet efter att jag hade kört julgranarna till tippen.

I veckan bakade jag mördegskakor med tosca. När jag var klar tyckte jag att de såg lite halvtråkiga ut och smälte lite mjölkchoklad som jag ringlade över för att piffa till dem lite. När jag skulle skriva av receptet här var det plötsligt spårlöst borta, men jag googlade och hittade detta som verkar vara identiskt med det jag hade.

Mördegskakor med tosca

200 g smör eller margarin
1/2 dl socker
5 dl mjöl

Toscafyllningen:
50 g hackad sötmandel
50 g smör
1/2 dl socker
2 msk mjöl
2 msk vispgrädde

Ev mjölkchoklad att dekorera med

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut småbrödsformar på en plåt.
Rör ihop ingredienserna till en smidig deg. Rulla små bollar och placera i formarna. Gör en liten fördjupning i varje.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och låt sjuda upp under omrörning.
Fördela sedan fyllningen i gropen på kakorna och grädda i 200 grader i cirka tolv minuter. När kakorna har svalnat kan man smälta mjölkchoklad och ringla över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar